week 2 Bristol

31 maart 2019 - Bristol, Verenigd Koninkrijk

En dat was dan week 2! Nog een weekje en dan is het alweer voorbij. Maar voordat we week 3 induiken… Even een overzicht over week 2.

Maandag 25 maart: Op de eerste dag van de week ben ik opgestaan om 7 uur en hadden we om 9:30 uur stage. ik ging eerst naar de lagere klassen. Daar heb ik eerst voorgelezen. Daarna hebben de kinderen een les over klanktonen gehad en vervolgens gingen we door met Engels. Voor de pauze hadden we de eerste assembly van de week. Hier hebben we het gehad over vriendschap en het doel van deze week. Ik vond dit wel erg goed, want de kinderen focussen zich dan op dingen die echt belangrijk zijn. Na de pauze mocht ik een groepje apart nemen voor rekenen. Ik zag daar dat de jongens in de lage klassen wel echt een achterstand hebben. ik denk dat dit komt omdat ze te vroeg beginnen.  Daarna heb ik nog bij de hoge klassen over punctualiteit gepraat. Thuis heb ik nog gegeten en ben ik eigenlijk gelijk naar bed gegaan.

Dinsdag 26 maart: Vandaag ben ik opgestaan en naar stage gelopen. Om 8:30 uur was ik er weer en mocht ik gelijk een kind uit de hoge klassen apart nemen om mee te lezen. Dit mag ik vanaf nu elke dag doen. Ik mocht daarna mee op een uitje met 25 creatieve leerlingen van de school. We gingen naar een kunstexpositie waar de kinderen zelf een gedicht mochten maken over een abstract kunstwerk die ze daar zagen. Het was erg leuk om te zien, aangezien de kinderen op deze manier erg veel bezig waren met hun eigen ontwikkeling qua creativiteit. Wat een groot verschil is vergeleken met Nederlandse kinderen is hun luistercapaciteit. De kinderen konden voor 4 uur strak achter elkaar doorluisteren naar wat de mensen daar te zeggen hadden. Toen we terug kwamen ben ik naar de lagere groepen gegaan en heb ik veel mogen helpen met printen, plakken en lijmen. Ook heb ik de kinderen geholpen bij het knutselen voor moederdag. Deze feestdag valt veel eerder in Engeland. Namelijk aan het einde van maart. Na stage ben ik naar huis gegaan en heb ik aan school gewerkt. Daarna ben ik naar bed gegaan.

Woensdag 27 maart: vandaag ben ik opgestaan, heb ik wat gegeten en ging ik naar stage om 8:30 uur. Ik ben op de helft! We hadden gisteren gewerkt aan onze I love Holland dag (een dag die wij moeten maken voor de kinderen van de lagere groepen). Deze hebben we laten zien en de leerkrachten waren erg onder de indruk. Ik vind het raar om te zien hoe erg ze onder de indruk zijn van ons, aangezien we niet meer doen dan de dingen die we normaal ook op stage in Nederland doen. Ik ben daarna met Engels doorgegaan en daarna heb ik hoedjes mogen knippen voor de kinderen. Die gingen we de dag erna gebruiken. verder heb ik in de lagere klassen nog een paar kinderen apart genomen voor nummers te schrijven. Bij de hogere klassen heb ik mogen helpen met geschiedenis en heb ik rugby gegeven. Na school ben ik de stad ingegaan en heb ik wat dingetjes gehaald. Daarna heb ik nog gegeten en heb ik aan school gewerkt. Ik ben altijd onder de indruk van hoe uitgebreid het avondeten altijd is hier. In Nederland hebben we een ronde meestal, maar hier hebben ze ongeveer 3 rondes per dag.

Donderdag 28 maart: vandaag werd ik wakker en ben ik om 8:30 uur richting stage gegaan. Ik ben gaan lezen met een kind uit de hogere klassen en die vertelde me dat hij het erg fijn vond om alleen te kunnen lezen met een persoon erbij die hem bijhoud. Daarna heb ik bij de lagere klassen wat kinderen geholpen met lezen. Hier in Engeland heeft elk kind een planner waarin wordt gezegd wanneer het kind moet lezen. Dat is erg fijn voor de leerkracht. Daarna heb ik hoedjes gemaakt en kinderen geholpen bij het knutselen. Ik heb ook nog kinderen persoonlijk mogen begeleiden met hun lettervorming. Na de pauze zat ik in de hoger klassen en hebben we over Pasen gepraat. Toen we klaar waren zijn we onze nieuwe buspassen voor de volgende week bij Maria en Jo gaan halen. daarna zijn we met een groep naar een karaokebar gegaan. Het lijkt alsof mensen hier minder schaamte hebben, want zelfs de mensen die heel rustig en nuchter in een hoekje van de kamer zaten gingen uiteindelijk los bij de karaoke.

Vrijdag 29 maart: vandaag heb ik het kind uit de hogere klassen weer mogen begeleiden bij het lezen op de ochtend. Daarna zijn we in de lagere klassen kinderen doorgegaan met woordopbouw. de vaste onderwijsassistent van de klas vertelde mij daar dat ze het erg druk heeft, dus ze vroeg of ik de klas even kon overnemen. Dus ik heb de kinderen geholpen met woordopbouw en ik heb daarna voor invulling nog even voorgelezen. ik vond het erg leuk om dat te doen, omdat het voelde alsof de mensen van mijn stage hier mij na 2 weken al 100% vertrouwen. Daarna hebben we nog geknutseld en heb ik een paar kinderen geholpen met lettervorming. Na de pauze was ik weer bij de hogere klassen. allereerst deden we de afsluit assembly (die ik zelf alweer erg leuk vond). Daarna hebben de kinderen van de hoogste klassen een gymles bedacht voor de lager klassen, dus daar mocht ik naar kijken. Ik vond het indrukwekkend om te zien hoe zelfstandig de hogere klassen nu al lesgeven aan andere klassen. na stage ben ik naar het gastgezin gegaan en ik ben al heel snel gaan slapen, want we gingen de dag erna naar Londen.

Zaterdag 30 maart: op deze dag moesten we al erg vroeg opstaan. Namelijk om kwart voor 5. We gingen namelijk naar Londen en onze bus vertrok al om kwart over 6. Als ik een tip mag geven: bel een gewone taxi als je niet met de bus kan. Bel geen Uber, want een Uber zal altijd later aankomen. De taxi’s in Bristol zijn er meestal al binnen 5 minuten. Na de busreis in de megabus waren we aangekomen in Londen. We stapten uit dichtbij Buckingham palace en zijn daar even iets gaan eten. Het viel mij op dat erg veel mensen voor de poort wilden staan, terwijl je het paleis van verderaf veel beter kon zien. daarna zijn we doorgelopen naar de Big Ben. Wat erg jammer was, was dat de kerktoren nu in een verbouwing zit. het enige wat je kon zien was de klok. We zijn toen over de brug gegaan en naar de Londen eye gelopen. Ik had verwacht dat de rij bij de eye erg lang was, maar dat viel erg mee. Vanaf de brug zijn we in een fiets naar buckingham palace teruggebracht en vanaf daar zijn we naar Harrods gelopen. Harrods is het grootste warenhuis van Engeland en het heeft de duurste merken. Ik schrok mezelf kapot toen ik schoenen van 15.000 euro vasthield. De mensen naast mij deden alsof het een prijsje was. We zijn daarna de stad zelf ingelopen en hebben we wat gewinkeld. De M&M store was bizar voor mij: ik snap niet dat ze zo’n grote winkel kunnen bouwen voor zoiets kleins. Nadat we gegeten hadden zijn we de straatartiesten gaan kijken. De straatartiesten van Engeland zijn vergeleken met Nederland veel interactiever met kun publiek. Een man vroeg een kind naar voren, de andere zei dat iedereen in het midden mocht dansen. Na de straatartiesten gezien te hebben zijn we richting huis gegaan en ben ik om 1 uur ( eigenlijk 2 omdat de klok naar voren werd gezet) naar bed gegaan.

Zondag 31 maart: en de laatste dag van week 2 is aangebroken. Omdat ik deze dag geen planning had en vrij laat ben opgestaan, kreeg ik een geweldig idee: Ik ging Bristol in met 1 euro, kocht er een sleutelhanger van en probeerde met wie dan ook op straat te wisselen voor steeds iets groters. Ik ging dus een winkel in en vroeg een kassière of zij iets wilde ruilen. Na even wat gepraat te hebben wilde zij haar oortjes ruilen voor de hanger. Bij college green vroeg ik of een persoon wilde ruilen, en die wilde een armbandje ruilen. De armband werd later ingeruild voor een haarband, de haarband voor een telefoonhoesje. Toen ik met het telefoonhoesje bij een man in een winkel kwam, zei hij dat hij die wilde ruilen voor een boek uit zijn winkel. Ik heb toen geruild voor een boek van Nirvana. Eindstand: het ging mij niet om hetgeen wat ik zou krijgen uiteindelijk. Het ging om welke verschillen ik zag in handel, cultuur en vertrouwen van een medemens. Ik zag dat bijna elk persoon min of meer versteld stond dat een jongen van 18 iets onbenulligs wilde ruilen zonder schaamte te tonen. De meeste mensen vonden het ook raar dat ik er geen verhaal achter had. Ik heb ook een paar mensen aangesproken die niks met mij te maken wilde hebben. veel van de mensen de wel voor de grap wilde ruilen waren jong, of erg oud. Ook veel mensen met een migratieachtergrond wilde mij helpen. Ik heb uiteindelijk nog gesprekken gekregen over de Brexit, over onderwijsassistent en over mijn verblijf in Bristol. Ik vond het heel leuk om eens uit te proberen.

En dat was week 2! Bedankt voor het lezen en tot volgende week!