week 3 Bristol

8 april 2019 - Bristol, Verenigd Koninkrijk

Week 3 is geëindigd! En hier heb ik weer een wekelijkse dosis aan informatie voor jullie waar jullie hopelijk van denken: oh, leuk. Laten we erin duiken?

Maandag 1 april: Vandaag ben ik opgestaan voor mijn laatste stageweek van deze reis. Ik ben naar stage gegaan en mocht gelijk weer lezen met een kind uit de hogere klassen. Het valt me op hoe dankbaar de kinderen zijn hier. Ze zeggen altijd dankjewel en alsjeblieft. Daarna ben ik bij de lagere klassen gaan helpen met natuur/scheikunde. Aan de ene kant vond ik het erg leuk, maar ook vond ik het raar dat de kinderen het al op zo’n jonge leeftijd kregen. Toen heb ik nog even aan mijn schoolopdrachten gewerkt op stage. Daarna hadden we opening assembly die vooral gefocust was op een paar leerkrachten die weg gingen. Na de pauze hadden we Engels en mocht ik kinderen alleen gaan begeleiden. Na de pauze ging ik niet terug naar de hogere klassen. we hadden namelijk onze I love Holland dag. We hebben de kinderen wat cultuur aangeleerd over de Nederlandse gewoontes en dingen. We hebben gepraat over Nederlandse zinnen en woorden, over Nederlandse dingen en over Nederlands eten. Daarna hebben we Nederlandse activiteiten (spijkerpoepen, eilopen, hagelslag en drop proeven, Nederlandse tekeningen kleuren) gedaan. In de achtergrond speelde muziek van kinderen voor kinderen. Ik vond het bijzonder om te zien hoe erg de kinderen geïnteresseerd waren in onze cultuur en onze gewoontes. Ik vond het ook leuk om te zien hoeveel de kinderen eigenlijk al wisten van Nederland. na stage ben ik gelijk door naar de stad gegaan om wat souvenirs te halen en daarna heb ik thuis gegeten. Ik sta nog steeds elke dag versteld van het eten wat we hier krijgen. Daarna ben ik naar bed gegaan.

Dinsdag 2 april: op dinsdag ben ik iets eerder naar stage gegaan, want we hadden een schooltrip naar een kinderboerderij met de lage klassen. ik en nyo mochten mee voor ondersteuning. Ook hadden we een eigen groepje. Tijdens de busrit viel het me erg op dat de kinderen erg veel zin hadden in de trip, toch bleven ze rustig. Ook viel het me op dat als je buiten Bristol gaat, je erg veel bossen en platteland tegenkomt. Toen we aankwamen hadden we onze spullen neergezet en over de boerderij gekeken met de hele groep. Daarna gingen we kijken naar een koe die gemolken werd. Daar heb ik gepraat met de boer. Hij zei dat hij bang was voor de brexit, omdat er veel handel is met Nederland in de agrarische sector. Na de pauze hebben we een lammetje melk gegeven. Heel erg veel kinderen waren al die dieren niet gewend, dus ze gingen erg gek doen. daarna hebben we ze maar losgelaten in de speeltuin. Na de speeltuin hebben we een tractorrit gedaan en zijn we afgezet bij de bus die ons terugreed naar Bristol. De kinderen hadden zich erg goed gedragen deze dag. Wat me nog meer opviel is dat de boerderijen erg schoon zijn. Overal stonden kranen om de handen te wassen, wc’s, en handschoenen voor de kinderen of de boeren. Thuis ben ik nog gaan eten en ben ik naar bed gegaan.

Woensdag 3 april: ik ben vandaag begonnen met individueel lezen met S. hij deed het erg goed en vond het erg leuk. daarna heb ik in de lage klassen Engels mogen geven. in Engeland lijkt het alsof de OA word gezien als extra leraar, daarom dat ik zelf lessen mag geven. daarna hebben we de hele ochtend zitten knutselen voor Pasen. Pasen is erg groot in Engeland, ook op deze school. Mijn school is namelijk christelijk, dus vandaar. Daarna hebben we nog gerekend, en mocht ik een paar kinderen apart nemen voor hun cijferformatie. Tijdens de pauze heb ik met mijn stagebegeleider gepraat over hoe ik het had gedaan deze weken. Ze was erg blij met ons en als het aan haar lag had ze ons een baan aangeboden. Na de pauze zat ik bij de hoge groepen voor assembly en knutselen. Wederom voor Pasen. Op het einde gingen we nog een film kijken, en daarna ben ik de stad ingegaan. ik ben naar het Bristol museum gegaan voor een rondleiding in het davinci gedeelte. Die hadden ze daar neergezet voor 3 weken. Ook heb ik naar prehistorische kunstwerken gekeken en heb ik standbeelden van Banksy gezien. Wat mij opvalt is dat alle museums in Bristol gratis zijn. Ik vind dat een stuk beter dan betalen, omdat dit erg educatief kan zijn. Daarna heb ik thuis gegeten en ben ik naar bed gegaan.

Donderdag 4 april: ik ben opgestaan om 7 uur, omdat ik om 8 uur op stage moest zijn. we hadden namelijk een evaluatiegesprek met de teamleiders van de school. Zij waren erg blij met ons voor deze 3 weken. Jo was er ook bij en zij zei dat wij erg trots op onszelf kunnen zijn. daarna ben ik naar de hoge groepen gegaan, omdat er in de lage klassen interviews bezig waren. Hier hebben we spelling gedaan en rekenen. Wat mij opviel is dat de kinderen veel praten en elkaar veel helpen. Het is nooit druk en de kinderen vragen bijna nooit om hulp. Toen hadden we een zang assembly, die ik het meeste ga missen. Alle kinderen deden zo goed mee met dit moment. Na de pauze hebben we gewerkt aan pasen. Ook hebben we paaseieren gezocht. Op het einde van de ochtend heb ik afscheid genomen van de kinderen van de hoge groepen en heb ik chocolade en een kaart gekregen. Daarna ben ik naar de lage groepen gegaan en heb ik met een groepje gewerkt aan hun cijferformatie. De kinderen vonden het jammer om te horen dat dit de laatste keer was dat zij dit hoefde te doen. toen zijn we een film gaan kijken en heb ik geholpen met een speurtocht. We zijn daarna gaan vrij kiezen. Als laatste heb ik bij deze klas afscheid genomen. Ik heb een kaart gekregen met een groepfoto van de kinderen. Daarna heb ik de mensen bedankt en ben ik naar huis gegaan. Na het eten hebben we nog even karaoke gezongen met een groep en om 12 uur lag ik in mijn bed.

Vrijdag 5 april: omdat de school een studiedag had, kon ik deze dag voor de laatste keer Bristol in. Ik ben toen naar wat vintage winkels geweest en ik heb nog wat cadeautje gehaald voor mijn familie. Ik heb ook een drankje gedaan met een paar mensen die ik heb leren kennen in Bristol. Zij zeiden tegen mij dat Engelanders vroeger erg terughoudend waren als het ging om vrienden en contacten. Zij dachten dat het kwam door sociale media dat dat nu minder is. ze zeiden zelf dat ze erg graag met onbekenden gaan drinken of wat gaan eten. Ook zeiden ze dat Engelsen ziek zijn van de Brexit en dat ze zichzelf bijna schamen voor hun regering. Toen heb ik afscheid van hun genomen en ben ik naar een restaurant gegaan met de groep. We hadden cadeautjes meegenomen voor Jo en Maria. Zij waren erg blij daarmee. Na het eten hebben we afscheid genomen van hun en ben ik naar huis gegaan. Daar heb ik mijn tas ingepakt en nog een film gekeken, totdat de taxi ons kwam ophalen voor ons naar het vliegtuig te brengen.

En dat was mijn reis in Bristol! Ik heb ontzettend genoten van de Engelse cultuur en de gewoontes die ik heb mogen ervaren. Ik wil het Summacollege en Jo en Maria heel erg bedanken voor deze ontzettend gave kans. Bedankt en tot de volgende!