week 1 Bristol

24 maart 2019 - Bristol, Verenigd Koninkrijk

Dames en heren! Welkom terug bij mijn blog. Ik heb zonet mijn 1e week van Bristol afgesloten. En wat een week! Ik zal jullie per dag mijn belevenissen & dingen die zijn opgevallen delen!

zondag 17 maart: Vandaag ging ik voor de eerste keer vliegen! In wauw... Ik vond het zo eng. De reis ging gelukkig goed en we kwamen rond 12:30 uur op het vliegveld in Bristol aan. Wat me gelijk opviel was de vriendelijkheid van de mensen. Iedereen was erg beleefd en spraken je op een erg fijne manier aan. We gingen naar de pub om Jo en Maria te ontmoeten. Daar kregen we de pas voor onze eerste week met de bus. We werden opgehaald door George, de man van Maria. Hij bracht ons naar ons gastgezin. Het was feest bij Charlotte, de vrouw van het gastgezin. Toen hebben we uitgepakt. Daarna zijn we met Charlotte even door Bristol gegaan. We hebben onderweg Banksy, de suspention bridge en de school gezien. Daarna zijn we pizza gaan eten en ben ik vroeg naar bed gegaan.

Maandag 18 maart: Onze eerste stagedag! we moesten om 9:30 uur op onze school zijn en daar waren we ruim optijd. Daar aangekomen zijn we door de regels gegaan en hebben we een rondleiding gehad. De regels zijn niet strenger vergeleken met de Nederlandse scholen. De privacywet is wel een stuk strenger. Na de rondleiding ging ik naar de kinderen in de lagere groep. na 10 minuten hadden we gelijk een brandoefening. Daarin zag ik dat de kinderen ongelofelijk goed getraind zijn op dit. Tussendoor hadden we een uur pauze. Het personeel is erg aardig. Daarna deden we natuurkunde bij de hogere groepen. Na stage ging ik naar de V-shed met de groep. daar hebben we gegeten en rond 8 uur ging ik naar huis.

Dinsdag 19 maart: Vandaag begon stage om 8:30 uur. Toen ik aankwam had een kind problemen met zijn routine, dus die wilde niet naar binnen. Ik ben toen bij hem gebleven op de ochtend. Ik heb ook nog gelezen met verschillende kinderen, oneven en even getallen geoefend en Engels geoefend. De kinderen krijgen al behoorlijk moeilijke sommen en teksten op lage leeftijd. Dit zie je niet veel in Nederland. Daarna ben ik naar de hoge groepen gegaan. Ik heb 2 groepen geholpen met het spelen van tag rugby. Dit is erg populair hier. Veel hogere groepers helpen de kleinere kinderen mee. Daarna hebben we thuis gegeten en ben ik naar bed gegaan.

Woensdag 20 maart: Weer stage om 8:30 uur. Bij de lagere klassen deden we sociale vaardigheden op de ochtend. De kinderen hebben hier veel mee. Hier praten de kinderen erg graag over hun gevoelens. Daarna hebben we een assembly gedaan. een assembly is wanneer alle kinderen bij elkaar te komen om samen iets te doen. dat kan zingen zijn, maar ook bidden. Ik vind het apart, maar het is wel fijn voor de saamhorigheid in de school. Daarna hadden we rekenen. Bij het rekenen had ik een groepje apart mogen nemen en met hun heb ik verschillende nummers mogen schrijven en oefenen. Bij de hogere klassen deden we geschiedenis, en daarna rugby. Ik ben daarna nog de stad in geweest en heb ik thuis gegeten. Daarna ben ik naar bed gegaan.

Donderdag 21 maart: Vandaag waren we voor stage even naar de Tesco gegaan. De Tesco is 24/7 open, wat ik heel erg fijn vind. Bij de lagere klassen begonnen we met een Engels les. Bij deze les was het de bedoeling dat de kinderen een monster moesten bedenken, en daar de specificaties van het monster bij moesten verzinnen. Ik vond het erg creatief op deze manier. Daarna hadden we een zing assemby. de kinderen deden erg goed mee en het was erg leuk om te zien. daarna heb ik nog met een paar kinderen gelezen. Bij de hogere groepen heb ik mee mogen helpen bij godsdienst en Frans. Ik vind het erg grappig om te zien dat de kinderen Frans krijgen op zo'n hoog level. Daarna ben ik naar huis gegaan en heb ik wat voor school gedaan.

Vrijdag 22 maart: Bij de lagere klassen hebben we geoefend met AW woorden. Daarna gingen we verder met het beschrijven van het monster. We hebben gepraat over het dieet, de specificaties en de woonplaats van het dier. Bij de hogere klassen hadden we eerst een assembly als afsluiting van de week. Deze vond ik wel erg leuk, omdat elk kind in het zonnetje werd gezet op een bepaalde manier. Daarna moesten de kinderen op de IPad een vragenlijst invullen. Ik deed dat samen met een kind die last had van zijn concentratie. Daar kon ik makkelijk op inspelen. Na stage gingen we naar Maria en Jo voor een nieuwe buspas en vanaf daar gingen we gelijk naar V-shed. Wat mij opviel is dat de Engelse veel sneller contact maken door vragen te stellen. Zo hebben wij de eerste avond gelijk wat vrienden gemaakt. Na de v-shed zijn we naar huis gegaan.

Zaterdag 23 maart: Vandaag zijn Nyo en ik de stad ingegaan. Wij zijn gek op vintage kleding. Bristol is daar de perfecte plaats voor. een winkel genaamd BS8 had een geweldige service en de kleding was erg goedkoop. Ik heb mezelf mogen blij maken met 2 nieuwe spijkerjassen en een zonnebril. Wat me ook opvalt is de prijs van boeken. ik was voor 2 boeken 5 pond kwijt, wat veel goedkoper is vergeleken met Nederlandse boeken. Daarna gingen we naar huis om onze eerste echte fish and chips te eten. IK HOUD VAN FISH AND CHIPS VANAF NU. Het is echt heel erg lekker. In de avond zijn we een paar drankjes gaan doen bij V-shed. Ze zijn in de avond erg streng op ID in Engeland. Omdat we te laat waren voor de bus hebben we een taxi moeten nemen. je hoeft geen uber te regelen. De normale taxi's hebben een geweldige service.

Zondag 24 maart: En dan breekt de laatste dag aan van de week. Deze dag zijn we een beetje gaan rondkijken in Bristol. we zijn naar de suspention bridge geweest om wat geweldige plaatjes te schieten. daarna hebben we wat rondgelopen en hebben we wat mensen gezien van de groep waarmee we hier zijn. Toen zijn Nyo en ik in het park gaan zitten bij college green. we hadden bij Tesco's wat eten gehaald. Ze hebben hier een 3 pond deal. dan kan je iets te eten, wat te drinken en een snack regelen voor 3 pond. In de avond zijn we gaan eten bij het gastgezin. dit is een standaard ding van de Engelsen doen.

En dat was week 1! Ik hoop dat jullie ervan genoten hebben. Tot de volgende week!